Η αδύναμη κυριαρχία


 

Η ένταση και το βάθος της βίας που χρησιμοποιείται από την κυρίαρχη τάξη είτε με τρόπο προληπτικό, είτε με τρόπο κατασταλτικό, αναδύεται ως ενδεικτική εκφορά της σαθρότητας αλλά και της ρευστότητας που χαρακτηρίζει τα επιμέρους στοιχεία που συνέχουν το κυρίαρχο υπόδειγμα εξουσίας στην απόπειρα -αυτό- να εμφανιστεί, ως μια αδιατάρακτη συνέχεια, απρόσκοπτης ηγεμονίας.

Στην πραγματικότητα ωστόσο πρόκειται για μια κυριαρχία, αδύναμη. Με την έννοια, ότι το εύρος και το βάθος της κυριαρχίας αυτής, εδράζεται στην με την βία ή με την απειλή άσκησης βίας κατασκευασμένη συναίνεση, που λειτουργεί ως το καθοριστικό έρεισμα στην διαιώνιση του υποδείγματος εξουσίας που διαχέεται στην ολότητα των κοινωνικών, πολιτικών, οικονομικών και πολιτισμικών εκβολών του.

Υπό την θέαση αυτής της οπτικής, η διεθνική αλλά και εθνική έκφραση της καπιταλιστικής κυριαρχίας, δεν συνιστά ένα ενιαίο σώμα, μια συνεκτική μάζα απρόσβλητη από τις ρηγματώσεις που προκαλούνται από τις υποβόσκουσες ή δυναμικά εκφρασμένες αντιστάσεις των αποσυνάγωγων της κυρίαρχης κανονικότητας. Το ανάστροφο ακριβώς συμβαίνει. Καθώς ο λόγος, οι δράσεις , η πράξη των κινημάτων, τοπικών, εθνικών ή διεθνικών που αντίκεινται στο καθεστώς της καπιταλιστικής κυριαρχίας, εγγράφονται στο σώμα του καπιταλιστικού υποδείγματος, ως ανεξίτηλα χνάρια ισχνών ή σημαντικών απόπειρων ανατροπής του.

Η βία που ασκεί το καπιταλιστικό κράτος, όχι μόνο ως μηχανισμός φυσικής καταστολής των κινηματικών υποκειμένων, αλλά ακόμη περισσότερο ως πολιτικός, θεσμικός, φορολογικός ακόμη και πολιτιστικός μηχανισμός εξουσίας, παράγει ένα πλέγμα κοινωνικών και πολιτικών αντιδράσεων που φέρουν στον πυρήνα τους ένα σημαντικό αντικαπιταλιστικό και αντισυστημικό φορτίο, που είναι δυνατόν να εξελιχθεί και να σχηματοποιηθεί ως μια ενιαία , ανταγωνιστική καταφατική πρόταση υπέρβασης της καπιταλιστικής “νομοτέλειας”.

Καθώς, o εχθρός και ο αντίπαλος του συστήματος, δεν είναι μόνο πια, οι “στιγματισμένοι” αγωνιστές του αντικαπιταλιστικού κινήματος, που με σχετική ευχέρεια μπορούν να απομονωθούν και να περιθωριοποιηθούν εκτός της κυρίαρχης, κοινωνικής και πολιτικής κανονικότητας. Μια τέτοια διαχείριση της κοινωνικής και πολιτικής ανυπακοής δεν είναι πλέον εφικτή. Ακριβώς γιατί, πλειοψηφικά κομμάτια των κοινωνιών ειδικά σε χώρες που η καπιταλιστική κρίση βαθαίνει και επεκτείνεται διαρκώς – Ισπανία, Πορτογαλία,Ελλάδα- βυθίζονται στην φτώχεια, στην ανεργία και στην συνεπακόλουθη εξαθλίωση χωρίς ελπίδα η προσδοκία διαφυγής από μια κατάσταση, που μετατρέπεται σε αφόρητη κανονικότητα, για όσους βρίσκονται εκτός του συστήματος, ενώ ταυτόχρονα είναι τα πιο σημαντικά θύματά του.

Η αδύναμη κυριαρχία της καπιταλιστικής ηγεμονίας, απορρέει με τρόπο επώδυνο αλλά και συγκρουσιακό, από τα οργανικά στοιχεία της καπιταλιστικής κανονικότητας, την οποία οι κυρίαρχες ελίτ υπερασπίζονται με κάθε τρόπο και μέσο. Είναι το εγχείρημα διατήρησης και ανασύστασης της καπιταλιστικής κυριαρχίας σε ένα ανώτερο επίπεδο εκμετάλλευσης, που κυοφορεί την διαρκή αποψίλωση μιας κυριαρχίας, που κάθε της βήμα προς την ευόδωση του σκοπού της, την καθιστά όλο και πιο αδύναμη. Ακριβώς γιατί κάθε της κίνηση σημαίνει, εκατόμβες νεκρών, ανέργων, απέλπιδων προλετάριων.

Τα σώματα των εξεγερμένων στα προάστια του Παρισιού και του ελληνικού Δεκέμβρη του 08, τα σώματα των μαύρων αγωνιστών στο Φέργκιουσον και στην Βαλτιμόρη, συναντώνται με τα σώματα των εξαθλιωμένων, καταχρεωμένων χωρίς καμία προσδοκία ανθρώπων της σοβούσας καπιταλιστικής κρίσης, ενώ οι σκιές των μαύρων πανθήρων, των εξεγερμένων ζαπατιστας, των “πρωτόπλαστων” της Κομμούνας, πιστοποιούν την δυνατότητα αυτής της Συνάντησης.

Αυτή η ενδεχόμενη συνάντηση παρελθόντος και παρόντος σε μια πυκνή μελλοντική στιγμή, που είναι ωστόσο παρούσα, αποτελεί την δεσπόζουσα αιτία της ρευστότητας της καπιταλιστικής κυριαρχίας που δύσκολα θα λυγίσει από την εικόνα των υποδουλωμένων προγόνων αλλά ίσως μπορεί να συντριβεί από το ιδανικό των απελευθερωμένων εγγονών *.

* Walter Benjamin, Θέσεις για την Φιλοσοφία της Ιστορίας, Εκδόσεις Λέσχη Κατασκόπων 21ου αιώνα, Αθήνα 2014, σ.19

του Χρήστου Μιάμη
Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s